تبلیغات
ساحل تنهاییام - حقیقت عرفان امام حسین (علیه‌السلام)
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 5 آذر 1392

عرفا در کتب مختلف عرفانی مراحلی را برای سیر و سلوک بیان نموده‌اند که شخص بعد از طی این مراحل به شناخت و معرفت خواهد رسید. اما امام حسین (علیه‌السلام) از راه دل، انسان‌ها را هدایت می‌کند. آن هم در کوتاهترین مدت که امثال حر (ره) صد ساله را یک شبه طی می‌کنند و به مقصد می‌رسند. 

و اما این که معرفت و عرفان خود امام (علیه‌السلام) تا چه حد است، امامی که خداوند در مورد او می‌فرماید: 

 «یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة» پی بردن به حقیقت عرفان حضرتش برای همچو منی که هنوز اندر خم یک کوچه ایم امکان ناپذیر است. اما...

آب دریا را اگر نتوان کشید

هم به قدر تشنگی باید چشید

شناخت از طریق سخنان امام حسین (علیه‌السلام) یکی از مهمترین منابع برای پی بردن به معرفت ایشان دعای عرفه حضرت می‌باشد.

امام (علیه‌السلام) در این دعای شریف شناخی عمیق را مطرح می نماید که بالاتر از شناخت عقلاء است. و در عین حال آن شناخت عقلائی را هم تایید می‌فرمایند.

آنجا که حضرت می‌فرمایند: «تفکر من در آثار تو، مایه دوری از دیدار توست... چگونه چیزی که خودش از نظر هستی نیازمند توست (آثار) می‌تواند دلیل بر وجود تو باشد؟ آیا چیز دیگری می‌تواند پدیدارتر از خود تو باشد تا او وسیله ظهور تو گردد؟! کی نهانی تا نیازمند برهانی باشی که بر تو دلالت کند و کی دوری تا به وسیله آثار به تو رسند؟!» 

و در جای دیگر می‌فرمایند: 

«تویی که انوار معرفت را در دل های دوستانت تابیدی تا تو را شناختند و یگانه دانستند.»  

و باز می‌فرمایند: 

«تو هستی که خودت را در هر چیزی به من شناساندی پس من تو را آشکارا در هر چیز دیدم و تو بر هر چیزی آشکاری.» 

یعنی اگر اولیا تو، تو را شناختند به وسیله کمک و راهنمایی تو بود و گرنه آنها قدرت بر شناخت تو نداشتند. 

«خدایا تو دستور مراجعه به آثار را به من دادی .» 

تا از آثار پی به وجود تو ببرم چون خودت خواسته ای که ما از طریق آنها تو را بشناسیم و گرنه چگونه آثار می توانند و قدرت دارند که خالق خود را بشناسانند؟!!! 

 ما همچون ماهی دریا که به خاطر غرق بودن در آب توجه به آب نمی کند، از شدت تجلی انوار حق و غرق بودن در آن توجه به آن نداریم.

ولی آنقدر لطف و رافت و رحمت داری که با وجود این حد از تجلی، باز ما را به وسیله آثار، متوجه می کنی تا هدایت یابیم.

حتی قبل از این که ما از تو درخواست کنیم، تو به فکر ما هستی، قبل از این ما به یاد تو باشیم، تو به یاد ما هستی و حتی همین که من مشتاق تو هستم و تو آرزوی منی به این خاطر است که تو دیگران را از دلم بر طرف ساختی که فقط تو را بخواهم و من راهی برای رسیدن به آن آرزو ندارم، جز این که از خودت بخواهم.  لذا تدبیر خودم راهم، چاره ساز نمی‌دانم. 




طبقه بندی: هم‌نشینی با ائمه اطهار، 
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
دوستان
پیوند های روزانه
نوای وب
طراح قالب
پایگاه اینترنتی مقتدر مظلوم

مقتدر مظلوم

نوای آنلاین