مرتبه
تاریخ : جمعه 25 بهمن 1392
این مطلب رمزدار است، جهت مشاهده باید کلمه رمز این مطلب را وارد کنید.


مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 23 بهمن 1392
آیا ایمان و اخلاق با هم تفاوت دارند؟ فرق میان آن ها چیست؟ و اگر رابطه دارند، رابطه شان چگونه است؟ 

منظور ما از «ایمان»، امر مبهم و كلى و تفسیر نشده اى نیست، لذا مى گوییم ایمان یعنى اعتقاد و اطمینان قلبى به خدا و معاد و اقرار زبانى به آن ها و عمل كردن به دستورهاى دینى، این تعریف ایمان همان است كه امیرمؤمنان على(علیه السلام) فرمود:

الایمانُ تصدیقٌ بالجنان و إقرارٌ باللسانِ و عملٌ بالأركانُ.

ایمان، تصدیق به قلب و اظهار و اعتراف به زبان و عمل كردن به اركان است.

این تعریف ایمان است. اما تعریف اخلاق چیست؟ قبلا گفتیم كه اخلاق عبارت است از: ویژگى هاى پایدار نفسانى كه با اراده و اختیار صورت گیرد. اخلاق، روش تحصیل صفات نفسانى خوب و انجام اعمال پسندیده و دورى از صفات نفسانى بد و اعمال ناپسند را نشان مى دهد.

در علم اخلاق، انسان با نفس و تربیت آن، سر و كار دارد. همان نفسى كه همه پیامبران و اولیاى خدا، مردم را به مبارزه با آن دعوت كرده اند و از شرّ آن به خدا پناه مى بردند. همان نفسى كه مبارزه با آن، «جهاد اكبر» نامیده شده است.

حال مى گوییم كه: چنین مبارزه اى، پشتوانه اى قوى و محكم مى خواهد و بى تردید، این پشتوانه همان ایمان به خدا و معاد است. خودسازى و آراسته شدن به فضایل اخلاقى واقعى و بنیادین، بدون ایمان به خدا و عالم پس از مرگ و بهشت و جهنم و تصویرى واقعى از عظمت و رحمت الهى و ایمان به عظمت شخصیت اسلامى انسان، میسّر نیست.

بدون شك، حالت دو نفر كه یكى معتقد به خدا و جهان واپسین و زندگى پس از مرگ و دیگرى منكر آن هاست در كسب فضایل اخلاقى و سجایاى روحى متفاوت است. آن كس كه منكر خدا و روز رستاخیز است و تصور مى كند خدایى نیست و بعد از مرگ نابود مى شود و هرچه نیكى كرده از بین مى رود، هرگز خود را ملزم به كارهاى نیك و كسب كمالات ارزنده انسانى نمى داند و از ارتكاب جرایم و مفاسد و جنایت ها خوددارى نمى كند. اگر هم از بدى ها پرهیز كند و خود را به ارزش هایى ملزم نماید، جنبه حداقلى دارد، حال آن كه براى رستگارى واقعى باید به تمام معنا و در همه جنبه ها به ارزش هاى اخلاقى پایبند بود.

همه اندیشوران واقع بین و عالمان اخلاقى به این نتیجه رسیده اند كه با وجود ایمان به خدا، مى توان به اخلاق رسید و اگر «ایمان» پشتوانه «اخلاق» نباشد، فرد و جامعه به سعادت نخواهند رسید. در جوامعى كه نور ایمان تابیده و قلب ها به نور خدا منوّر گشته، مفاسد و جنایت ها به مراتب، كمتر است. زیرا اهل ایمان در برابر فرمان هاى حق، تسلیم محض اند و میل و خواهش هاى نفسانى را تحت الشعاع فرمان هاى الهى قرار مى دهند. بر عكس، در جوامع فاقدِ ایمان، مفاسد اخلاقى و اجتماعى موج مى زند و افراد آن از ارتكاب هیچ عمل زشت و خیانتى فروگزار نیستند و چون غرایز انسانى در آن جوامع آزاد و رهاست، اعمال پسندیده اخلاقى و ارزش هاى انسانى را زیر پا مى گذارند و تسلیم خواسته هاى نفسانى مى شوند.


از محمد بن صدقه روایت شده که:

روزی ابوذر غفاری ( رضی الله عنه ) از سلمان فارسی ( رضی الله عنه ) پرسید: شناخت امیرالمومنین ( علیه السلام) به نورانیت به چه چیز است؟

سلمان گفت برویم خدمت حضرت امیر (ع) و سئوال کنیم از این مطلب. گفتند آمدیم خدمت حضرت، ایشان نبودند. منتظر شدیم تا آمدند. حضرت فرمود چه چیز شما را اینجا آورده؟

گفتند آمده ایم خدمت شما یا امیرالمومنین تا سئوال کنیم از شناخت شما به نورانیت.

حضرت
(صلوات الله علیه) فرمودند مرحبا به شما دو دوست متعاهد در دین. مقصر نیستید شما، قسم به جان خودم که این شناخت واجب است بر هر مومن و مومنه ای...



حدیث نورانیت


کسی که بوده باشد تظاهر او در ولایت من بیشتر از باطنش، سبک شمرده می شود میزان او در قیامت.

یا سلمان! کامل نمی شود ایمان مومن تا اینکه بشناسد مرا به نورانیت و هر گاه شناخت مرا به نورانیت، پس ان مومنی است که امتحان کرده او را خداوند از یرای ایمان و وسعت داده سینه او را از برای اسلام و عارف و بینا گردیده به دین خود و کسی که کوتاهی کند از این شناخت پس آن شخصی است که در حال شک و ریب است.


یا سلمان و یا اباذر! شناخت من به نورانیت شناخت خداوند تعالی است و شناخت خداوند تعالی شناخت من است و اینست دین خالص .( اشاره به حدیث نبوی: که ای علی نشناخت تو را مگر من و خداوند متعال)

می فرماید خداوند سبحان امر نشده اید شما مگر به نوحید و آن اخلاص است و قول خداوند تبارک و تعالی " حنفاء " و آن اقرار است به نبوت محمد (ص) و این است دین حنیف و قول خداوند سبحان " و یقیموا الصلوه " (اشاره به ایه 43 بقره )مقصود ولایت من است. پس هر کس قبول داشته ولایت مرا برپا داشته نماز را و درک این مطلب بسیار بسیار مشکل می باشد و " یوتی الزکوه"(اشاره به ایه 43 بقره ) اقرار است به امامت ائمه و این است دین مستقیم و بر حق. شهادت داده قران به اینکه دین خالص اقرار به توحید و به نبوت و ولایت است.پس هر کس مقربه ( نزدیک) به این معنی باشد به نحقیق دارای دین قیم ( ثابت ) است.

ای سلمان و ای اباذر! قرار داده است خداوند مرا امین خودش بر خلق و خلیفه خودش در زمین و شهرها و بندگانش و عطا کرده است مرا آنچه که وصف نتوان کرد او را وصف کنندگان، و عارفان به ان معرفت پیدا نکرده اند.(اشاره به حدیث نبوی : اگر دریاها مرکب و درختان قلم و جنیان نویسنده بشوند نمی توانند ذره ای از فضایل علی را بنویسند) هر گاه مرا چنین شناختید پس شما مومن هستید.

ای سلمان! خداوند متعال فرموده است کمک بجویید به صبر و نماز ( اشاره به ایه 45 سوره بقره). پس مراد از صبر محمد(ص) است و مراد از نماز ولایت من است و بدین جهت فرمود " وانها لکبیره" پس درک نماز بزرگ است و نفرمود درک صبر و نماز بزرگ است. بعد فرمود " الا علی خاشعین " بزرگ است مگر برای خاشعین که مراد پیروان و شیعیان منند.

جدا فرمود خداوند کسانی را که قبول دارند ولایت مرا، آن کسانی که طلب بینایی کرده اند به نور من.

یا سلمان! ماییم سر خداوند آنچنانی که مخفی نمی شود و نعمت خداوند آنچنانی که هیچ موجودی از او بی نیاز نیست، اول ما محمد است و وسط ما محمد است و اخرما محمد است، پس هر کس ما را بدین طریق شناخت پس کامل کرده است دین خود را. یا سلمان مرده ی ما هر گاه مرد، نمرده است و کشته ی ما کشته نشده است و غائب ما هر گاه غائب شود غائب نشده است و قیاس نمی شود به ما احدی از مردم.

منم که سخن گفتم بر زبان عیسی در گهواره. منم نوح و ابراهیم و صاحب ناقه ی صالح و صاحب راجفه و صاحب زلزله. منم لوح محفوظ. به من منتهی می شود تمام علوم و در حقیقت مائیم نور خداوند آنچنانی که زائل نمی شود و تغییری در او پیدا نمی شود. یا سلمان! به ما شرافت داده شده بر هر برانگیخته ای، پس ما را رب نخوانید و بگویید در باره ما انچه می خواهید، پس در ما هلاک شد هر که هلاک شد و به ما نجات یافت هر که نجات یافت.

ای سلمان! کسی که ایمان اورد به انچه من گفتم و شرح دادم پس ان مومنی است که خداوند امتحان کرده است قلب او را از برای ایمان و راضی است از ایمان او.



ماخذ: کتاب نشان از بی نشان ها- جلد دوم- صفحات 143،142، 144


مرتبه
تاریخ : یکشنبه 20 بهمن 1392
این مطلب رمزدار است، جهت مشاهده باید کلمه رمز این مطلب را وارد کنید.


آرشیو مطالب
صفحات جانبی
دوستان
پیوند های روزانه
نوای وب
طراح قالب
پایگاه اینترنتی مقتدر مظلوم

مقتدر مظلوم

نوای آنلاین

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو